Elektrisch varen wordt steeds populairder, en dat is logisch want het heeft veel voordelen. Zo is er geen uitstoot en nagenoeg geen motorgeluid. Dat geeft niet alleen een fijne ervaring op het water, het minimaliseert ook de impact op de omgeving en het milieu. Een elektrische motor is eenvoudig te bedienen, wat het manoeuvreren gemakkelijk maakt, en heeft minder onderhoud nodig. Bovendien wordt het op steeds meer plekken verplicht om emissievrij te varen en in veel gemeenten en havens wordt het aangemoedigd door het liggeld en de overnachtingskosten te verhogen voor een boot met verbrandingsmotor.
Opladen
In plaats van een brandstoftank maakt een elektrische motor gebruik van een accu. In veel gevallen kan er met een volle accu de hele dag gevaren worden. De accu moet natuurlijk wel opgeladen worden. Als er een walstroom voorziening aanwezig is bij de ligplaats kan het laden daarmee gebeuren en vaak is de accu dan binnen een nacht volledig opgeladen. Als er geen walstroom is, of het laden duurt te lang, kan dit opgelost worden met een op maat gemaakte (verplaatsbare) stroomvoorziening. Met een slim energie-managementsysteem van Power Modules kan er versneld geladen worden zonder dat er een (zwaardere) netstroom aansluiting aangelegd moet worden. Power Modules is gespecialiseerd in duurzame en modulaire energievoorzieningen. Bel gerust voor meer informatie!
Er zijn verschillende opties mogelijk voor elektrisch varen. Zo is er de optie om volledig elektrisch te varen, hybride met een elektrische aandrijving naast een aandrijving met een verbrandingsmotor, en slim hybride met een elektrische aandrijving en een (kleine) verbrandingsmotor om de accu op te laden. Elke optie kan bij nieuwe boten ingebouwd worden, maar ook kunnen bestaande boten met een verbrandingsmotor omgebouwd worden. In elke situatie werken we naar de beste samenstelling en het meest geschikte systeem.
Volledig elektrisch
Volledig elektrische aandrijving werkt met een elektrische motor en een accu. De motor kan een binnenboordmotor, buitenboordmotor of een POD motor zijn. Die laatste is een alles-in-één aandrijving en wordt onder de boot gemonteerd waardoor alleen de accu nog ruimte inneemt in de boot. De accu moet hier door middel van een externe voeding (zoals walstroom) opgeladen worden.
Hybride aandrijving
Hierbij wordt de boot aangedreven door zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor kan bijvoorbeeld worden uitgeschakeld in een natuurgebied, of de verbrandingsmotor kan alleen ingeschakeld worden als er veel vermogen nodig is. Ook hier moet de accu door middel van een externe voeding (zoals walstroom) opgeladen worden.
Slim hybride met elektrische aandrijving
De aandrijving van de boot is volledig elektrisch en er wordt een (kleine) verbrandingsmotor gebruikt om de accu op te laden. Het grootste gedeelte van de tijd staat deze uit, en wordt alleen ingeschakeld als de accu leeg raakt. Er is dus geen externe stroombron nodig om de accu op te laden (dit is wel nog steeds mogelijk). Dit biedt voor veel mensen een uitkomst die geen stroomvoorziening hebben bij de ligplaats of een meerdaagse tocht willen maken met een elektrische boot. Omdat het laden automatisch slim en efficient wordt geregeld, wordt ondanks het gebruik van een verbrandingsmotor de uitstoot sterk verminderd en de impact op het milieu geminimaliseerd.
Welke optie het meest geschikt is ligt aan de omvang en het type van de boot, de ruimte in de boot, de voorzieningen bij de ligplaats en natuurlijk de wensen van de eigenaar. Ik ben gespecialiseerd in de systemen van Clouds International en Vetus Electric Propulsion. Beide bedrijven leveren verschillende soorten elektrische motoren met verschillende omvang en vermogens. Zo kan ik voor elk type booten situatie de juiste oplossing bieden. Of het nou gaat over een nieuwe sloep of een oude praam waarvan de ingebouwde dieselmotor vervangen moet worden voor een elektrische. Bel gerust voor persoonlijk advies!